Informacje o projekcie
Fundacja Rozwoju realizuje projekt Współpraca, integracja i suwerenność w Anglosferze. Perspektywy rozwoju AUKUS i CANZUK, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Nauka dla Społeczeństwa II (nr NdS-II/SN/0038/2023/01). Kwota całkowita udzielonego finansowania zgodnie z umową: 939 400,00 złotych. Finansowanie 100% z MNiSW.


Opis projektu
Procesy współpracy i integracji w Anglosferze przyspieszyły po procedurze wyjścia Zjednoczonego Królestwa (UK) z Unii Europejskiej (UE). Brexit – zgodnie z hasłami głoszonymi przez polityków konserwatywny oraz eurosceptycznych – stał się przyczynkiem do renesansu koncepcji powrotu do idei blisko współpracującej Anglosfery oraz pojawiającej się na horyzoncie możliwości rozwinięcia procesów integracyjnych w oparciu o istniejące już porozumienia takie jak Trans-Tasman Travel Arrangement. Porozumień, które – w duchu anglosaskim – nie godzą w zasadę suwerenności państw stron układów oraz przyjmują jako punkt wyjścia koncepcję supremacji parlamentów krajowych. Najbardziej dojrzałą koncepcją w tym zakresie jest postulowana od połowy ubiegłej dekady idea CANZUK – projektu integracyjnego pomiędzy Kanadą, Australią, Nową Zelandią i UK. W zakresie zacieśniania współpracy strategicznej najnowszym porozumieniem jest AUKUS, trójstronne porozumienie amerykańsko-brytyjsko-australijskie, które stanowiło sztandarową inicjatywę premiera Johnsona, a także brytyjska akcesja do partnerstwa transpacyficznego – CPTPP, poprzedzana umowami handlowymi z Australia i Nową Zelandia. Porozumienia te tworzą nowe ramy współpracy obronnej, technologicznej i gospodarczej miedzy kluczowymi państwami Anglosfery..
Powyższe inicjatywy i zwrot UK w kierunku Anglosfery jest również zwrotem geostrategicznym. Serce nowych struktur zaczyna bić poza obszarem euro-atlantyckim. Dokonywany jest zwrot indo-pacyficzny. To w tym rejonie ogniskować mają się interesy przyszłej integrowanej Anglosfery. Proponowany projekt zakłada prowadzenie analiz w dwóch wskazanych wyżej obszarach:
- politologiczno-prawnym: dotyczącym integracji społeczno-gospodarczej fundowanej na zasadzie poszanowania suwerenności oraz bliskości kulturowej – CANZUK
- międzynarodowo-strategicznym: dotyczącym zacieśnianej współpracy obronnej i strategicznej prowadzone w gronie państw Anglosfery, która zawiązana jest ze zwrotem indo-pacyficznym – AUKUS
- FILAR BADAWCZY
W zakresie pierwszego obszaru analizy prowadził będzie zespół badawczy pod przewodnictwem kierownika projektu dr hab. Jarosława Szczepańskiego, prof. SWWS.
Proponowany projekt w tym pierwszym obszarze koncentruje się na analizie orzecznictwa (analizie dogmatycznej) w zakresie prawnoporównawczych studiów prawniczych (public law), które są uzupełnione interdyscyplinarnymi badaniami prowadzonymi w obszarze politologii z wglądem w aksjologiczne podstawy poszczególnych systemów politycznych. Głównym celem jest określenie stopnia bliskości systemów prawnych (konstytucyjnych i administracyjnych) anglosfery oraz ocena perspektyw większej współpracy w ramach proponowanego schematu CUNZUK.
W ostatniej dekadzie ukazało się kilka publikacji z zakresu interdyscyplinarnych badań Anglopshere. Większość z nich koncentruje się na polityce (Wellings, Mycock) i filozofii/teorii politycznej (Vucetic, Bell). Niewiele miejsca poświęca się porównawczym studiom prawnym i aksjologicznym podstawom systemów konstytucyjnych. Powszechnie uważa się, że ustalenia Westminstera i Whitehalla zostały przejęte przez dawne dominium, co nie pozostawia wiele miejsca na analizę porównawczą. Jednak niedokończona reforma konstytucyjna z 2005 roku w UK dostarczyła dowodów na (zwany dalej „odwróconym konstytucjonalizmem”) odwrotny przepływ instytucji i koncepcji prawnych z dawnych dominiów do UK (zob.: Szczepański: 2022). Systemy konstytucyjne i administracyjne UK zostały z jednej strony spetryfikowane, aż drugiej zeuropeizowane, podczas gdy dawne dominium ewoluowało, obdarzając je oryginalnymi rozwiązaniami (Westminster i Whitehall).
Jak powiedział Daniel Hannan (dziś lord konserwatywny) podczas swojego przyjęcia w Kanadzie: sprowadzone niegdyś z Europy winnice rozkwitły w nowym świecie, podczas gdy winnice w jego rodzinnym kraju podupadły. Teraz nadszedł czas, aby ponownie wprowadzić je z powrotem do Europy. Ta parafraza dłuższej wypowiedzi doskonale oddaje proponowaną koncepcję odwróconego konstytucjonalizmu, który może być (i to jest hipoteza) częścią anglosfery po brexicie. Perspektywa europeizacji i reanglicyzacji Wielkiej Brytanii nastąpi wraz z jej nowym zaangażowaniem w procesy współpracy w ramach anglosfery, której centrum znajduje się obecnie w indo-Pacyfiku. Wczesne działania zmierzające do przeniesienia (politycznego, a nie geograficznego) UK do tego regionu zostały podjęte wraz z dostępem Wielkiej Brytanii do nowego CPTPP.
Proponowane badanie jest kompleksowym projektem mającym na celu przedstawienie analizy porównawczej podstaw systemów publicznych, prawnych (konstytucyjnych i administracyjnych) UK, Kanady, Australii i Nowej Zelandii. Ostatnie solidne badanie tego rodzaju np. w zakresie administracji publicznej przeprowadzono w 2004 r. (Civil Service Systems in Anglo-American Countries, red. J. Halligan), w Polsce dokładnie ostatnia kompletna analiza systemu konstytucyjnego UK została przeprowadzona w 2004 r. 2012 (System polityczny Zjednoczonego Królestwa, red. P. Biskup, M. Kaczorowska). Zarówno w międzynarodowych, jak i krajowych naukach społecznych nadal istnieje nisza po brexicie, którą należy wypełnić tylko w tym zakresie.
Jednak analiza porównawcza jest środkiem do celu. Zostanie ona uzupełniona o analizę Trans-Tasman Travel Arrangement w perspektywie porównawczej z odpowiednimi ustaleniami europejskimi – w perspektywie, która pozwoli stwierdzić, czy ta antypodyjska współpraca jest właściwą odpowiedzią na brytyjskie narzekania na projekt europejski. W tej części zostanie uwzględniony młodszy pracownik z doświadczeniem IR, aby zapewnić szersze zrozumienie procesów współpracy.
Wszystkie zaproponowane w projekcie analizy prawno-polityczne zostaną przeprowadzone w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie o przyszłą deeuropeizację i reanglicyzację (poprzez odwrócony konstytucjonalizm) systemu brytyjskiego oraz kwestię bliskości – zarówno prawnej, jak i aksjologicznej, które mogą prowadzić do nowych procesów współpracy w anglosferze.
- FILAR BADAWCZY
Celem niniejszego projektu w drugim obszarze badawczym (pod kierunkiem dr Przemysława Biskupa) jest analiza roli współpracy państw Anglosfery w kształtowaniu ww. systemowej zmiany w zakresie ładu międzynarodowego, która obejmowałby zarówno analizę procesu (re)konsolidacji tej grupy w ramach systemu porozumień międzynarodowych na polach bezpieczeństwa i współpracy gospodarczej, czy w przypadku części z nich – także konstytucyjnej, jak i analizę trendów gospodarczych, demograficznych i politycznych pozwalających budować scenariusze rozwoju współpracy tych państw z państwami trzecimi, w szczególności z Polską. W tym celu badania skupiałyby się na analizie międzynarodowo-strategicznej.
W obszarze badań międzynarodowo-strategicznych proponowany projekt skupiałby się na analizie funkcjonalnej systemu porozumień gospodarczych i w zakresie bezpieczeństwa łączących państwa Anglosfery, a także państw trzecie i w konsekwencji kształtujących podstawy nowego bloku strategicznego. W szczególności analizie podległaby porozumienia mienie wojskowe, technologiczne i wywiadowcze USA, UK i Australii – AUKUS, zmiany w funkcjonowaniu rozumienia wywiadowczego USA, UK, Kanady, Australii, Nowej Zelandii (tzw. Pięciu Oczu), gospodarcze partnerstwo transpacyficzne (CPTPP), które po przystąpieniu Wielkiej Brytanii w lutym 2023 r. uzyskało nie tylko zasięg globalny, ale w którego centrum stoi współpraca strategiczna brytyjsko-australijsko-nowozelandzko-singapursko-japońska. Z kolei z tym ostatnim państwem UK rozwija program samolotu myśliwskiego VI generacji. W przyszłości kluczowa będzie też kwestia współpracy między odnowionym blokiem gospodarczym NAFTA, łączącym USA, Kanadę i Meksyk z CPTPP, które to porozumienie wywodzi się z inicjatywy TPP Obamy (i zarzuconej przez Trumpa).
Cele projektu w obszarze międzynarodowo-strategicznym zostaną osiągnięte poprzez podróże studyjne do UK, USA, Kanady, Australii i Nowej Zelandii podczas których planowane jest prowadzenie ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych z przedstawicielami środowisk naukowych, analitycznych i politycznych odpowiedzianych za debatę strategiczną, a także udział w konferencjach naukowych. Projekt obejmowałby również organizację seminariów eksperckich w formacie online lub fizycznym w Polsce z udziałem ww. środowisk eksperckich z państw Anglosfery. Ostatecznym celem projektu w tym zakresie jest także powstanie polskiej stałej sieci konsultacji eksperckich z państwami Anglosfery.
W wymiarze teoretycznym celem projektu będzie weryfikacja założeń modelu dewolucji imperialnej do badania współpracy Anglosfery, badanego w odniesieniu do polityki emancypacji brytyjskich kolonii osadniczych i polityki eurpe4jskiej Wielkiej Brytanii w latach 2011-2015 ramach projektu NCN nr N N116 712540 pt. Wpływ dewolucji na politykę europejską Zjednoczonego Królestwa – od rozwiązań imperialnych do postimperialnych, realizowanego przez zespół badawczy pod kierownictwem prof. dr hab. F. Gołembskiego (P. Biskup jako główny wykonawca: P. Biskup (red.), Wpływ dewolucji na politykę europejską Zjednoczonego Królestwa, Warszawa 2015).
Dotychczasowe efekty prac:
- A. Stokłosa, Remarks on Post-Brexit Agreements: Free Trade Agreement between the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and New Zealand, and Free Trade Agreement between the United Kingdom of Great Britain and Australia, „Polish Journal of Political Science” 2024, vol 10 issue 3, doi 10.58183/pjps.020320224
- J. Szczepański, The Anglosphere as Non-contiguous Region. Remarks on CANZUK, „Australian Journal of International Affairs” (in print). doi 10.1080/10357718.2025.2505070